Piaţa de maşini blindate de ocazie este în plin boom în Brazilia


Teama de gloanţe rătăcite sau de atacuri cu mână armată a făcut din Brazilia prima piaţă mondială pentru maşini blindate, însă criza economică îi determină pe numeroşi cumpărători să opteze pentru vehicule de ocazie. Deşi Brazilia este, incontestabil, una dintre cele mai violente ţări din lume, cu 63.880 de crime înregistrate în 2017, a avea o maşină blindată a devenit în multe cazuri o chestiune de statut social.


"Îmi plac maşinile, dar prefer să nu cheltui prea mulţi bani pentru asta", mărturiseşte Mauricio Paulo, de 40 de ani, care conduce un Volvo XZ 60 blindat cumpărat de ocazie. Acest avocat din Sao Paulo, capitala economică a ţării, a cumpărat până acum trei autovehicule de gen. Primul dintre ele - după ce a fost jefuit când a oprit maşina la semafor. Naşterea fiicei sale în urmă cu un an şi jumătate l-a făcut să rămână fidel maşinilor blindate, dar preferă o soluţie mai economică, scrie France Presse înr-un articol preluat pe 18 septembrie de romandie.com.
Blindarea unui autovehicul nou costă în jur de 13.000 de euro, practic preţul unei alte maşini. A opta pentru un autovehicul de ocazie deja blindat permite economisirea a 10 până la 40% din preţul de achiziţie a unei maşini noi de acelaşi tip.

Un veritabil trend

În Brazilia, sectorul maşinilor blindate reprezintă circa 245 de milioane de dolari de an, ceea ce plasează cel mai mare stat sud-american în fruntea clasamentului mondial. Mexicul, un alt actor major de pe piaţă, a blindat aproape 3.000 de maşini în 2017, într-unul dintre cei mai buni ani ai sectorului. În acelaşi an însă, Brazilia, într-un an slab, a blindat de cinci ori mai multe, respectiv circa 15.000, într-un context în care insecuritatea nu a făcut decât să sporească.
Chiar dacă nu există estimări oficiale privind vânzările de autovehicule blindate de ocazie, experţii sectorului confirmă că este vorba despre o veritabilă tendinţă în Brazilia.
Un tehnician trage cu un pistol .357 Magnum în geamul unei maşini blindate, în decembrie 2017, la Sao Paulo - AFP (romandie.com)

"În acest an, această piaţă a autovehiculelor de ocazie are vânt din pupa", explică Fabio Rovedo de Mello, director al unei companii de blindări cu sediul la Sao Paulo.
Brazilia, care tocmai iese dintr-o recesiune istorică, s-a confruntat în 2016 cu o scădere până la cel mai scăzut nivel din ultimii zece ani a vânzărilor de maşini noi.
Şi "când piaţa de maşini noi nu vinde, cererea de autoturisme de ocazie creşte în mod natural, pentru că numeroase persoane care nu au mijloacele pentru a cumpăra ceva nou pot în schimb să-şi permită un autovehicul de ocazie", afirmă Marcelo Christiansen, preşedinte al Asociaţiei braziliene pentru blindaj (Abrablin).
Este şi cazul Elianei Wakatsuki, de 39 de ani, angajată a unei companii din domeniul energiei. "Maşinile blindate sunt mult mai scumpe decât altele, de aceea singurul mod de a rămâne în buget este de a recurge la ceva de ocazie", explică ea după ce a testat un Mercedes GLA 200 la un concesionar.
Un tehnician examinează impactul gloanţelor trase de un pistol .357 Magnum asupra geamului unei maşini blindate, în decembrie 2017, la Sao Paulo - AFP (romandie.com)

Chiar şi cei care sunt gata să-şi blindeze maşinile noi par dornici să facă economii. În 2017, maşina blindată cea mai vândută era Toyota Corolla, cea mai mică şi mai ieftină dintre cele care pot suporta blindajul, o operaţiune care poate creşte cu 12% greutatea autovehiculului.
Insecuritatea în creştere în Brazilia este primul motiv avansat de automobilişti pentru a-şi justifica alegerea de a investi în modele protejate. Anumite multinaţionale impun chiar ca angajaţii lor din alte ţări să urce doar în maşini blindate.
Brazilia este una dintre cele mai violente ţări din lume, scrie France Presse. În 2017, a depăşit un record sinistru, cu 63.880 de crime, respectiv şapte pe oră, potrivit ONG-ului Forumul de securitate publică.

Chestiune de statut

Acest boom de vânzări de maşini blindate de ocazie răspunde însă cu adevărat unei necesităţi? Trei sferturi dintre blindaje sunt realizate la Sao Paulo, unde se concentrează marea majoritate a flotei de 150.000 de maşini blindate ale ţării, potrivit Abrablin.
Însă statul Sao Paulo, cel mai bogat din Brazilia şi motorul economic al ţării, este de asemenea şi cel care a înregistrat şi cea mai scăzută rată a omuciderilor din Brazilia anul trecut, 10,9 la 100.000 de locuitori, faţă de o medie naţională de 30,3.
Muncitorii instalează un material special pentru blindarea unui autovehicul, în decembrie 2017, la Sao Paulo - AFP (romandie.com)

În statele sărace din nord-est, foarte puţini automobilişti conduc maşini blindate, în pofida unei rate a omuciderilor de peste 60 la 100.000 în unele cazuri.
"Să ai o maşină blindată în Brazilia este în principal o marcă a statutului social", consideră preşedintele Abrablin.
"Oamenii sunt mai îngrijoraţi de statutul lor decât de siguranţă. Se întâmplă de multe ori ca o femeie să fie geloasă pe o vecină care are una şi să ceară o astfel de maşină de la soţul ei", povesteşte el.
Mauricio Paulo spune că această inegalitate de acces la maşinile blindate îl face să se simtă inconfortabil. "Cei care au mjiloace mai multe pot să se protejeze mai bine, în timp ce ceilalţi pot să-şi piardă viaţa din cauza unui lucru atât de neimportant precum o maşină", afirmă el.
Imagine dintr-o fabrică de blindaje pentru autovehicule, în decembrie 2017, la Sao Paulo - AFP (romandie.com)

Comentarii