Un dragon cu nări fumegânde care îşi croieşte drum prin apă... Este o imagine care poate fi văzută numai în Vietnam, leagănul teatrului cu marionete acvatice, o atracţie devenită de neratat pentru turişti, dar tot mai ocolită de vietnamezi. Într-o eră a inovaţiei spectacolului, teatrul vietnamez cu marionete pe apă, o tradiţie de secole, pare să sufere aceeaşi soartă ca opera chineză tradiţională, deşi se dovedeşte o sursă de inspiraţie pentru expresia artistică în Occident.
În culise, păpuşarii şi-au pus cizmele lungi de pescari pentru a intra în piscina care ocupă toată scena. Ascunşi în spatele unei cortine de bambus verde care îi ţine departe de ochii spectatorilor, ei manevrează cu braţele întinse, în apă până la brâu, marionetele fixate pe tije lungi de lemn, scrie France Presse într-un articol preluat duminică de Capital.fr.
În trupă, opt dintre cei 40 de păpuşari de marionete acvatice sunt femei. "Este o meserie foarte solicitantă pentru că marionetele sunt grele" şi faptul că trebuie manevrate în apă sporeşte dificultatea, explică Nguyen Thu Hoai, una dintre ele, care a dat cizmele de cauciuc pe şosete şi şlapi între două spectacole.
Spectacol de marionete acvatice la teatrul Thang Long, din Hanoi, pe 15 mai - AFP (Capital.fr) |
Pentru că în fiecare după-amiază, la teatrul Thang Long, din centrul Hanoi, au loc cinci reprezentaţii una după alta. Un loc de referinţă pentru marionetele pe apă, acest teatru este un obişnuit al festivalurilor internaţionale de marionete şi a devenit o atracţie de neratat în timpul vacanţelor în Vietnam.
Artiştii săi păpuşari au studiat la facultatea de teatru şi cinema de la Hanoi, care are o secţie de marionete. Unele dintre acestea sunt mai dificil de manevrat, precum personajul zânei, care poate cântări până la zece kilograme şi necesită până la patru păpuşari.
Poveştile, îngheţate în timp
Fără nicio surpriză pentru un regim comunist cu un partid unic, schema narativă este îngheţată în timp, între scene cu viaţa ţărănească şi mituri locale precum cel al regelui învingător al invadatorilor chinezi.
Marionetele din lemn s-au schimbat şi ele puţin de-a lungul timpului: ele reprezintă personaje mitologice, ţărani, pescari sau animale... vopsite în auriu, roşu sau verde strălucitoare, explică Chu Luong, directorul teatrului Thang Long.
Poveştile spectacolelor de marionete acvatice sunt îngheţate în timp în ţara cu regim comunist - AFP (Capital.fr) |
"Am putut să văd fermierii pe câmp, luptele de bizoni... Toate astea mi-au amintit de copilărie", şi-a exprimat entuziasmul Nguyen Van Kien, un vietnamez emigrat de peste 20 de ani în Australia şi revenit în ţară în concediu.
"Nu am văzut niciodată un spectacol de marionete în apă până acum", a spus la rândul ei Caroline Thomoff, o tânără turistă americană, încântată de "experienţa culturală" vietnameză. "Chiar am avut impresia că am văzut oameni pescuind sau dansând", a adăugat ea, mărturisind că a fost sedusă de interpreţii de muzică tradiţională care au acompaniat spectacolul, de o parte şi de alta a bazinului.
Teatrul Thang Long se doreşte a fi păstrătorul unei tradiţii născute în orezăriile ţării în urmă cu secole, ca o formă de divertisment creată de ţărani.
Marionetă acvatică dintr-un spectacol de la teatrul Thang Long, din Hanoi, pe 15 mai - AFP (Capital.fr) |
"Se găseşte o menţiune a marionetelor pe apă pe cea mai veche stelă din Vietnam, care are aproape o mie de ani", a explicat Chu Luong, referindu-se la stela Sung Thien Dien Linh care datează din secolul al XII-lea, descoperită într-o pagodă din nordul ţării.
"Când generaţiile viitoare vor asista la acest spectacol, ele îl vor vedea aşa cum era la origini", a mai spus el.
Genul, revitalizat în străinătate
Artizanul Pham Dinh Viem, care continuă să fabrice marionete manual, recunoaşte că în lipsa unor poveşti mai adaptate Vietnamului de azi această artă străveche îi seduce mai puţin pe tinerii vietnamezi, o evoluţie comparabilă cu cea a operei chineze tradiţionale.
"Există noi tipuri de spectacole, internet...", cu care este dificil să lupţi, a explicat artizanul, care a lucrat cu educatori pentru a adapta cărţi pentru copii la teatrul pe apă.
Artizanul Pham Dinh Viem continuă să realizeze manual marionete acvatice la Thai Binh, în Vietnam - AFP (Capital.fr) |
Muzeul de etnologie din Hanoi încearcă să promoveze tradiţia şi în rândul şcolarilor vietnamezi, nu numai al turiştilor, cu un teatru de marionete acvatice în aer liber. Dar întâmpină dificultăţi în a umple locurile la reprezentaţii, cu excepţia sărbătorilor tradiţionale precum Anul nou lunar.
În mod paradoxal, genul este revitalizat în străinătate: regizorul canadian Robert Lepage a făcut senzaţie în urmă cu câţiva ani inspirându-se din această tradiţie vietnameză în montarea operei "Rossignol et autres fables", de Stravinski, pentru care nu a ezitat să transforme spaţiul de orchestră în piscină pentru marionete acvatice. El a prezentat din nou această montare în primăvară, la opera din Toronto.
Comentarii
Trimiteți un comentariu