Violul care a schimbat legea sau cum a ajuns India să adopte pedeapsa cu moartea pentru violatorii de copii


Legea indiană interzice divulgarea identităţii unei victime a unui viol - fie că este vorba despre nume sau imagine - fără permisiunea explicită a supravieţuitorului sau a rudelor. Totuşi, în ultimele trei luni, numele şi faţa unei fetiţe de opt ani, violată şi ucisă în micul oraş Kathua în ianuarie acest an, a circulat intens în media indiene. Ea a fost victima unui viol abominabil, care i-a făcut pe mulţi indieni să se întrebe ce va trebui făcut pentru a pune capăt o dată pentru totdeauna violenţei sexuale, scrie The Atlantic într-un articol de pe 20 aprilie. În cele din urmă, preşedintele indian a promulgat duminică, 22 aprilie, o lege care prevede pedeapsa capitală pentru violatorii copiilor sub 12 ani, adoptată de guvern după o săptămână de proteste publice, interval de timp în care au fost violate în ţară încă patru minore. Totuşi, mulţi militanţi pentru drepturile femeilor susţin că principala problemă o reprezintă modul în care este percepută femeie în această societate dominată de bărbaţi.

Poate că informaţiile legate de identitatea fetiţei de 8 ani au fost făcute publice din cauza confuziei asupra naturii crimei; ea dispăruse de mai multe zile înainte ca trupul ei să fie găsit, scrie The Atlantic. Poate a părut o greşeală acceptabilă în cazul unei persoane dintr-o comunitate marginală de nomazi, musulmani sărăciţi cu puţină influenţă socială. Totuşi, eroarea a dus la un şoc de neuitat pentru mulţi indieni în această lună, forţaţi să se confrunte cu realitate utilizării violului ca crimă politică, dar şi la apariţia unei întrebări - ce s-a schimbat pentru femeile indiene în pofida a ani întregi de militantism pentru drepturile femeilor şi a nenumăratelor proteste împotriva violenţei sexuale?

O poveste care părea "obişnuită"

Puţini oameni din afara regiunii au dat atenţie crimei când a fost anunţată prima dată. Poveştile despre violenţa sexuală sunt obişnuite în ziarele din India. Revolta naţională din decembrie 2012, provocată de un viol urmat de uciderea unei femei de 23 de ani într-un autobuz în mers din New Delhi, a dus la apariţia mai multor astfel de poveşti pe primele pagini ale ziarelor decât oricând înainte. Autorităţile raportează acum mai multe cazuri de viol, iar tribunalele judecă mai multe dosare prin proceduri speciale. Unele violuri se bucură de mai multă atenţie din partea media decât altele. Cele mai multe însă ies din memoria publică la puţină vreme după micul dejun.
Imaginea fetiţei de 8 ani răpite şi violate pe nume Asifa a fost intens vehiculată în timpul protestelor - aljazeera.com

Însă la jumătatea lunii aprilie, când rezultatele investigaţiei criminale asupra decesului fetei au fost publicate, mulţi indieni au avut o reacţie de şoc întârziat. Ca şi Alan Kurdi, refugiatul sirian de trei ani al cărui cadavru adus pe ţărm de apele mării a ajuns pe primele pagini ale tuturor ziarelor internaţionale în 2015, şi această victimă nevinovată a mers direct la inimile a milioane de oameni. Codiţele ei în dezordine şi rochia ei violet au devenit inseparabile de detaliile oribile ale chinului suferit de fetiţă, conform raportului poliţiei.
Cineva a uns-o chiar cu hashtag-ul #IndiasDaughter, o expresie folosită şi la momentul de durere şi de furie de după violul din New Delhi din 2012. Crima din capitala ţării a creat nu doar o reacţie violentă împotriva guvernanţei laxe şi a pedepselor legale insuficiente, ci şi o stare de spirit de doliu şi de furie care a fost ceva personal pentru mulţi indieni. De data aceasta a fost ceva diferit.

Un atac motivat religios muşamalizat de poliţie

Acesta nu a fost un act izolat de depravare, a precizat poliţia. Suspecţii, toţi bărbaţi hinduşi, ar fi răpit fetiţa pentru a crea panică în comunitatea ei tribală şi a o alunga din zonă. Un bărbat, presupusul creier al operaţiunii, era custodele templului hinduist în care ea a fost ţinută captivă într-o cameră ascunsă. Iar lucrurile s-au înrăutăţit. Amploarea torturii la care fetiţa a fost supusă a fost muşamalizată de poliţiştii locali, dintre care doi au fost acuzaţi că au distrus dovezi postmortem. Şi mai şocant, scena crimei, oraşul Kathua şi împrejurimile sale rurale, a devenit un veritabil tumult, nu pentru că localnicii erau supăraţi de crimă, ci pentru că nu erau de acord cu ancheta. Grupuri locale, în special o mişcare numită Hindu Ekta Manch (în traducere aproximativă Forumul pentru unitatea hindusă), au mărşăluit în sprijinul suspecţilor. Avocaţii din oraş au înconjurat tribunalul unde au fost puşi sub acuzare suspecţii, încercând să obstrucţioneze procedurile. Printre protestatari s-au aflat doi lideri din partidul la putere în India, Bharatiya Janata.
Naţionaliştii hinduşi au protestat împotriva arestării suspecţilor de la Kathua - Reuters (aljazeera.com)

Implicarea fundamentaliştilor hinduşi şi impunitatea cu care au acţionat reprezentanţii Bharatiya Janata a situat incidentul într-o continuitate diferită faţă de violul de la New Delhi. Incidentul de la Kathua a fost rapid considerat un alt exemplu, poate cel mai neplăcut de până acum, privind modul în care partidul şi acoliţii săi adâncesc diviziunile între populaţia majoritară hindusă şi comunităţile marginalizate din întreaga ţară. Turnând gaz pe foc, chiar înainte ca poliţia să formuleze acuzaţii la Kathua, s-a aflat că un bărbat din Uttar Pradesh, statul cu cea mai mare populaţie din India, a mers la o secţie de poliţie pentru a sesiza o infracţiune, iar apoi a fost el însuşi arestat şi a murit în mod misterios în custodia poliţiei. Bărbatul acuzase un parlamentar din Bharatiya Janata că i-ar fi violat fiica adolescentă în vârstă de 16 ani.

"Nu în numele meu"

Mai mulţi protestatari din cele mai mari oraşe ale Indiei au ieşit în stradă şi au cerut dreptate pentru fetiţa de opt ani, scandând "Nu în numele meu", un slogan folosit în ultimele luni pentru a protesta împotriva uciderii musulmanilor şi a daliţilor, reprezentanţii fostei caste celei mai de jos. Ei l-au criticat pe prim-ministrul Narendra Modi, a cărui campanie electorală a abordat neobosit cauza siguranţei femeilor, pentru faptul că nu a condamnat de la început violul de la Kathua şi pentru refuzul său de a se angaja în faţa opiniei publice că politicienii din partidul său vor fi investigaţi şi judecaţi pentru violul din Uttar Pradesh.
Protest al studenţilor împotriva violurilor la Srinagar, 16 aprilie - Reuters (Hindustan Times)

Această revoltă a susţinut multe cicluri de ştiri în India pe parcursul a două săptămâni. Totuşi, pentru mulţi indieni şi activişti pentru drepturile omului, această larmă pare nesinceră, chiar dacă bine intenţionată. Până la urmă victima de la Kathua, care a devenit "fiica Indiei" după moarte, era o locuitoare vulnerabilă a uneia dintre cele mai puternic militarizate zone din lume: statul Jammu şi Kashmir din nordul Indiei. Mulţi din regiune au fost revoltaţi de faptul că localnicii au ieşit în stradă pentru a-i susţine pe acuzaţii de viol, invocând numele zeităţii Rama şi agitând steagul Indiei. Totuşi, pervertirea identităţii naţionale şi religioase a fost multă vreme susţinută în această regiune, unde orgoliul de a fi hindus este mai puternic decât diviziunile partinice.
Statul Jammu şi Kashmir raportează cel mai mare număr de încălcări ale drepturilor omului din întreaga ţară. Militarizarea dusă la extrem a regiunii, acuză criticii, le-a permis forţelor armate indiene şi poliţiei locale să-i vizeze frecvent pe copii. De asemenea, a contribuit la transformarea violenţei sexuale într-o armă în conflict. Kathua face parte din regiunea Jammu majoritar hindusă, unde insurgenţa şi dezacordul politic din Valea Kashmir vecină a dus la o creştere a sprijinului pentru conservatorismul hindus. În acest context mai amplu, este, cel mult, dezolant de nesurprinzător că un poliţist şi un curator al unui templu se află printre atacatorii fetiţei, notează The Atlantic.

Un patriarhat vechi şi periculos

Dincolo de toate minciunile din acest caz, mulţi au pus întrebarea: Este ceva ireductibil la misoginismul indian? După violul din 2012, protestatarii s-au agitat şi au avut parţial succes în obţinerea unor legi şi proceduri mai stricte pentru pedepsirea violenţei sexuale. Dar chiar şi la acel moment, unele feministe au perceput cu claritate că procedurile penale ar opri cu greu violurile. Bărbaţii le fac lucruri teribile femeilor în lumea întreagă, din motive personale şi politice. Diferenţa reală este că în India lipsa lor de teamă este favorizată de ceva din acest patriarhat vechi şi periculos care nu poate fi dezrădăcinat doar de pedepsele legale, notează The Atlantic.
Protest de la Calcuta, de pe 19 aprilie - Reuters (Times Live Zambia)

Timp de decenii, femeile din India au luptat pentru joburi, educaţie şi creşterea reprezentării politice - toate instrumente bune şi necesare ale progresului. Orice schimbare în statu-quo, unde o atmosferă de naţionalism macho perpetuează creşterea violenţei în interiorul şi în exteriorul zonelor de conflict din India, poate fi obţinută numai prin mijloace politice. Totuşi toate acestea sunt soluţii de mâna a doua, un sistem de sprijin pentru o bătălie mai fundamentală de a remodela obtuza familie indiană, acea mică dar foarte puternică celulă a societăţii în care constituţia egalitaristă a ţării şi politicile liberale au puţină influenţă.
Aici cultura revoltătoare a Indiei de preferinţă pentru fii favorizează un control larg răspândit de control al reproducerii, care include dar nu este limitată la avorturi selective ilegale şi la uciderea pruncilor de sex femeiesc. Aici tribunalele din India ezită să se amestece criminalizând violul marital. Aici restricţiile de castă, religie şi sexualitate inhibă libertatea femeii cu consecinţe fatale. A căuta dreptate în justiţie pentru femei şi fete într-o astfel de cultură este doar puţin mai mult decât o melodramă, scrie The Atlantic. Sarcina reală la îndemână este de a schimba atitudinea faţă de violenţa sexuală în familie. Nu este suficient ca victimele violurilor să fie jelite după moarte fiind numite fiicele Indiei; este mai important să se accepte faptul că violatorii sunt fiii Indiei, conchide revista americană.

Violatorii de copii vor putea fi condamnaţi la moarte

Preşedintele indian Ram Nath Kovind a promulgat duminică un decret care permite pedepse stricte pentru violenţa sexuală împotriva copiilor, inclusiv pedeapsa cu moartea pentru cei condamnaţi pentru violarea fetelor de sub 12 ani, relatează agenţiile internaţionale de presă.
Guvernul a adoptat sâmbătă decretul, pe fondul protestelor publice legate de violurile din statele Jammu şi Kashmir şi Uttar Pradesh.
Decretul a devenit lege după promulgarea de către preşedintele Kovind şi după ce o notificare în acest sens a fost publicată în gazeta oficială a guvernului duminică. Decretul va fi valabil pentru şase luni, timp în care trebuie să fie ratificat de parlament.
Noua lege introduce pedeapsa maximă cu moartea pentru cei care violează copii sub 12 ani. Conform legislaţiei în vigoare până acum, pedeapsa maximă pentru violurile asupra copiilor era închisoarea pe viaţă. Pedeapsa minimă potrivit noii legi este o condamnare la 20 de ani de închisoare sau închisoarea pe viaţă.
Pedepsele minime cu închisoarea pentru violurile împotriva fetelor sub vârsta de 16 ani şi a femeilor au fost de asemenea mărite. Guvernul a introdus măsuri pentru ca violurile să fie investigate în procedură de urgenţă, care stipulează că anchetele trebuie încheiate în termen de două luni.
Mai multe mii de persoane au ieşit în stradă la demonstraţii în India în ultimele zile, pentru a protesta împotriva violurilor cărora le-au căzut victime minore. Patru noi violuri urmate de crime ale unor minore s-au produs în India în săptămâna la finalul căreia a fost promulgată noua lege, ceea ce a amplificat mânia populară.

Comentarii