Cum este să te ocupi de livrări la domiciliu într-un oraş zguduit de atentate, cu străzi fără nume şi case fără numere, în care traficul supraaglomerat este fragmentat şi de baraje de securitate şi în care hoţii stau cu ochii pe tine pentru că ştiu că umbli cu sume mari asupra ta? O corvoadă, răspund atât agenţii de livrări din capitala Afganistanului, Kabul, cât şi clienţii lor care comandă diverse produse online şi sunt nevoiţi să aştepte ore în şir până la primirea comenzii. Totuşi, piaţa vânzărilor online este în creştere la Kabul şi în Afganistan în general, unii apelând la comenzile pe internet şi de teama atentatelor.
Sarajuddin, un tânăr afgan care se ocupă de livrări în Kabul, îşi opreşte motocicleta pe o stradă neasfaltată şi îşi sună clientul la care trebuie să ajungă pentru indicaţii suplimentare. "Sunt pe a doua stradă, pe unde trebuie să o iau acum?"
Să găseşti o adresă în labirintul străzilor din Kabul, de multe ori lipsite de nume sau de numere, este o provocare pentru curierii grăbiţi, din ce în ce mai solicitaţi pe măsură ce comerţul online se dezvoltă în Afganistan, scrie AFP într-un articol preluat duminică de Challenges.fr.
Timpul de livrare, o necunoscută
După ce şi-a negociat trecerea printr-o serie de baraje de securitate, a reuşit să străbată printr-un trafic supraaglomerat şi străzi pline de gropi, Sarajuddin ajunge de multe ori la clienţii săi cu mai multe ore de întârziere faţă de orarul de livrare prevăzut. Iar atunci este primit cu furie şi câteodată chiar cu insulte.
Sarajuddin, un tânăr agent de livrări afgan, spune că de cele mai multe ori nu ştie cât va dura o cursă - AFP (Challenges.fr) |
"Nu vă puteţi da seama cât de mult timp îţi trebuie să ajungi la o adresă din Kabul", declară pentru France Presse tânărul de 24 de ani, în timp ce se pregăteşte pentru următoarea sa cursă. "Estimările de durată a traseului şi de distanţă se pot dovedi complet false", adaugă el.
Problema este pe cale să se agraveze, în contextul în care comerţul online începe să decoleze în Afganistan, alimentând apetitul pentru servicii de livrare la domiciliu.
În ultimii ani, o nouă generaţie de tineri antreprenori a apărut pe o piaţă a internetului încă modestă - de opt milioane de persoane, respectiv mai puţin de o treime din populaţie - dar în plină creştere.
Au apărut nenumărate site-uri de vânzări online, comercializând produse care merg de la rozarii şi până la creme menite să amelioreze performanţele sexuale, care îşi fac promovare pe Facebook sau pe alte reţele de socializare. Pentru a livra aceste produse, acestea au recurs la curieri.
Agenţii de livrări, ţinte favorite ale hoţilor
"Promitem să-i livrăm produsul clientului într-o oră, dar sunt necesare două sau mai multe pentru a găsi adresa", recunoaşte Ahmad Asmar Faqiri. El a lansat recent Foodbooking, care livrează mâncare gătită în capitala afgană.
"Este o adevărată problemă la Kabul. În majoritatea cazurilor, chiar dacă cei care fac livrările ajung în zonă, trebuie să mai sune clientul în medie de trei ori pentru a ajunge până la el", spune antreprenorul.
O nouă generaţie de antreprenori afgani a apărut pe piaţa de internet în creştere - AFP (Challenges.fr) |
La aceste dificultăţi se adaugă şi faptul că nu există mijloace de plată mobilă, ceea ce înseamnă că clientul trebuie să plătească cash la momentul livrării.
Guvernul afirmă că lucrează la un sistem pentru a facilita aceste tranzacţii, dar antreprenorul Lais Shujja afirmă că "este doar bla-bla până acum".
În timpul drumurilor lor lungi, cei care efectuează livrările sunt nevoiţi să se deplaseze cu mari sume de bani asupra lor, ceea ce îi transformă în ţinte ale răufăcătorilor.
Un agent de livrări care transporta mâncare a fost agresat recent în timp ce se deplasa la un client. Atacatorii l-au lovit şi i-au furat banii, telefonul şi mopedul pe care se deplasa, susţine Ahmad Asmar Faqiri.
Guvernul afgan speră că sectorul comerţului online, care este încă la început, va ajuta la crearea de locuri de muncă într-o ţară în care rata şomajului este de circa 40%.
Shah Faisal a făcut un mare pariu în urmă cu trei ani, când şi-a investit toate economiile, de circa 3.000 de dolari, într-un magazin online de vestimentaţie. Între timp, vânzările sale au crescut spectaculos, de la unul sau două produse vestimentare pe săptămână la circa o sută pe zi. El are în prezent 20 de angajaţi.
"Familia mea se temea că îmi pierd banii câştigaţi cu sacrificii, prietenii mi-au spus că sunt naiv, iar unii chiar şi-au bătut joc de ideea mea", spune acest tânăr de 27 de ani, al cărui magazin online a fost unul dintre primele care a apărut în această ţară.
Guvernul afgan speră că noul sector va contribui la reducerea şomajului de circa 40% - AFP (Challenges.fr) |
Afganii, "fascinaţi" de ideea de a comanda online
În pofida numeroaselor probleme cu care se confruntă acest sector, printre care şi lipsa de reglementări privind calitatea produselor vândute, responsabilii din domeniu se declară optimişti. "Nimic nu este perfect încă de la început, dar succesul acestor prime firme online este încurajator pentru alţii care ar vrea să se lanseze", subliniază Naqibullah Larawy, director financiar al Camerei de comerţ şi industrie din Afganistan.
"Mulţi afgani sunt tentaţi, chiar fascinaţi, de ideea de a comanda online şi de a-şi primi cumpărăturile la uşă", a declarat el pe marginea unui seminar dedicat acestui subiect.
Succesul primelor firme de vânzări online este încurajator, spun reprezentanţii patronatului - AFP (Challenges.fr) |
Unii afgani preferă să li se livreze cumpărăturile acasă sau la birou, evitând astfel expunerea la violenţele din oraş.
"Am preferat mereu să văd şi să ating un produs înainte de a-l cumpăra, dar am fost obligată să apelez la shopping-ul online după atentatele sinucigaşe oribile care au provocat moartea multor oameni, printre care şi unul dintre prietenii mei", explică o clientă, Madina Sadat, pe Facebook.
Întârzierea livrărilor rămâne totuşi un motiv major de iritare.
"Serviciile de vânzare online sunt de apreciat, mai ales când livrarea produsului se face la timp", afirmă Zabihullah Danish la primirea coletului său de la Sarajuddin. "Dar uneori nu se întâmplă aşa. Sper că asta se va îmbunătăţi pe viitor", mai spune el.
Comentarii
Trimiteți un comentariu